Yleisöltä: Mutta kuka puolustaisi lasta? – Kertaakaan aiemmin kuljetukset eivät ole olleet näin sekaisin

Kouluvuosi on jälleen käynnistynyt. Pienet ja suuret koululaiset palasivat koulunpenkille toiset innosta puhkuen ja toiset sitten vähän vähemmän innokkaana. Kolmannet eivät palanneet ollenkaan. Tai eivät olisi palanneet ainakaan nykyisen koulukyytijärjestelmän puitteissa.

Sastamalan kaupunki ulkoisti eteläisen puolen koulukyytiensä ajojärjestelyn 1.6.2020 § 35 ja 16.2.2021 § 23 tehdyin päätöksin Tuomi Logistiikka Oy:lle. Tuomi Logistiikka Oy:n tehtäväksi jää siis suunnitella ja aikatauluttaa ajettavat reitit ja sijoittaa niihin oppilaat sekä autot. Tuomi Logistiikka Oy myös vastaa liikennöintiyritysten kilpailuttamisesta.

Kuten sivistystoimen pöytäkirjoista tulee ilmi; kaupunginhallitus on jo aiemmin hylännyt ehdotuksen koulukyytien ulkoistamisesta 16.3.2020. Kuitenkin Sastamalan kaupungin palkkaaman liikennesuunnittelijan määräaikainen työsuhde on päättynyt 31.8.2020 ja sen sijaan, että olisi palkattu osaavaa työvoimaa arvioidun 3,3 henkilötyövuoden tarpeen verran kaupungin riveihin, on päätetty käyttää myös Sastamalan kaupungin osin omistamaa ulkoistettua palvelua – Tuomi Logistiikka Oy:ä.

Tämä ulkoistettu palvelu maksaa kaupungille 76 euroa / suunnittelutyöhön käytetty tunti, ilman arvonlisäveroja. Sitä ei ole kilpailutettu, sillä se on hankintalain mukainen sidosyksikköhankinta.

Kertaakaan aiemmin koulujen alkaessa ei ole kuljetukset olleet näin sekaisin kuin nyt. Oppilaita on jätetty pois kyydeistä ja heitä on viety vääriin paikkoihin. Pysäkkeinä toimivat pahimmillaan risteysalueet tai valtatie 12:n piennar. Lapset kävelevät hakupaikalle parhaimmillaan kilometrejä ja tulevat sitten koulubussin kyydissä oman kotiosoitteensa (tai mahdollisen lähemmän pysäkin) ohitse.

Vanhempien valitukset ohitetaan ”pienenä alkukankeutena”. Kuskeja ei kuunnella.
Kuka ottaa vastuun sitten, jos jotain sattuu? Liian tiukalle vedetyt aikataulut tekevät sen, että jostain päin niitä on kurottava umpeen. Jokainen autoilija tietää mitä se käytännössä tarkoittaa.

Pimeä ja liukas vuodenaika on tulossa. Kuka vastaa siitä, että se kurviin merkatulle pysäkille odottamaan jäänyt pieni lapsi ei jää ohitse kulkevan auton alle, kun pientareella ei ole enempää tilaa odottaa? Kuskeja ja liikennöitsijöitä tästä ei voi syyttää.

Vanhempana on vaikeaa ymmärtää, miksi täysin toimivat edellisvuosien reitit heitettiin hukkaan. Täysin tätä asiaa ei voida selittää edes muuttuneilla kuljetustarpeilla, sillä ei Sastamalaan niin suurta tuloryntäystä ole ollut – eikä takuulla näiden sekoiluiden jälkeen lapsiperheiden osalta myöskään ole, sillä kaikki on avoimesti luettavissa Sastamalan keskusteluseinällä Facebookissa.

Miten lasten olo turvataan sillä, että lähes jokaisena aamuna ja iltapäivänä he nousevat eri auton kyytiin? Mitäs sitten, kun lapsi nouseekin väärään autoon ja löytää itsensä täysin väärästä paikasta? Mihin katosi paikallisliikennöitsijöiden arvostus kaupungilta?

Avoimia kysymyksiä on runsaasti, mutta niihin ei ole halukkaita vastaajia. Kuka ottaa kopin sitten, kun kaikki kaatuu?
Vaviskaa läntinen alue, tämä kaikki on teillä vielä edessä.

SS